Akira Kurosawa is één van de meeste bekende regisseurs uit Japan. Z’n invloed op andere regisseurs is groot geweest, zoals op George Lucas voor Star Wars. The Magnificent Seven is een film gebaseerd op Seven Samurai, waarin Kurosawa een aantal technieken voor het eerst in één film gebruikte. Voorbeelden hiervan zijn een shot waarbij een aantal paarden bovenop een heuvel verschijnen of slow motion shots.
Seven Samurai speelt zich af in het oude Japan. Wanneer de bewoners van een klein plattelands dorpje er achter komen dat er een bende is die op het punt staat het dorp te overvallen wannneer de oogst rijp is, wordt er besloten om op zoek te gaan naar samurai om het dorp tegen de dieven te kunnen verdedigen.
Met een duur van drie en een half uur neemt Kurosawa z’n tijd om het verhaal te vertellen. Ik merkte eigenlijk weinig van de lengte. Iedere scène paste en droeg bij aan het doel van het verhaal, het uiteindelijk verdedigen van het dorp. Het is knap om bij zo’n lange film toch geen “onnodig vet” te hebben. Het vinden van de samurai, het voorbereiden van de omgeving op de aanval en het uiteindelijke gevecht zijn boeiend in beeld gebracht. Aangezien er tijd wordt genomen voor al deze zaken ga je ook echt meeleven met de bewoners van het dorp en de samurai zelf.
Daarbij valt Kikuchiyo (Toshirô Mifune) het meest op, die ondanks het serieuze onderwerp de komische noot biedt. Deze rol was ook niet volledig uitgewerkt, wat Mifune veel improvisatie ruimte gaf waar hij uiterst goed gebruik van heeft gemaakt. Kikuchiyo is een karakter die je niet snel zal vergeten. Dat is ook het geval van Seven Samurai, wat terecht in de IMDB top 250 staat. Zorg dat je er de tijd voor neemt als je het gaat kijken, maar de film is wel een aanrader.
Pingback: Nid de guêpes (2002) « Filmkijker
Pingback: 13 Assasins (2010) « Filmkijker
Pingback: The Magnificent Seven (2016) – Recensie | De Filmkijker