Deze korte documentaire geeft de kijker een overzicht van het gebruik van samples in muziek. Mocht je niet weten wat sampling is, www.woorden.org geeft de volgende definitie:
sam – pling
[` sem-]
(Engels)
de -woord (mannelijk)
toonhoogte, tempo en/of volgorde veranderen van een opgenomen stuk muziek dat in gedigitaliseerde vorm is opgeslagen, en het resultaat toevoegen aan de orkestratie van een nieuwe plaat
Simpeler gezegd: Je neemt muziek van een andere artiest, bijvoorbeeld de drums, en gebruikt deze drums in je eigen muziek. Toen in de jaren 70 hip hop begon te ontstaan gebruikten DJ’s in de parken de breaks (bijvoorbeeld een drumsolo) op platen en draaiden dat stukje steeds opnieuw. Toen begin jaren 80 de technologie beschikbaar kwam om die stukjes muziek digitaal op te slaan kreeg een muziekproducer het gereedschap in handen om nog creatiever te zijn. Het betekende voor hiphop het begin van de gouden jaren met albums zoals 3 Feet High & Rising van De La Soul of Paul’s Boutique van de Beastie Boys, die vol stonden met samples. Niet alle artiesten die gesampled werden waren daar echter even blij mee en De La Soul werden aangeklaagd en verloren veel geld omdat ze zonder toestemming muziek van The Turtles hadden gebruikt. Er onstond een hele industrie om geld te verdienen aan het gebruik van samples door artiesten.
In Copyright Criminals komen zowel artiesten als advocaten aan het woord om hun standpunt over sampelen te geven. Natuurlijk vinden de advocaten dat je moet betalen wanneer je muziek van iemand anders gebruikt en zijn er producers die het gebruik van samples weinig origineel is. Als je echter naar hip hop of electronische muziek luistert dan zal je die zienswijze echter niet delen. Verschillende artiesten, zoals De La Soul, El-P, Chuck D. en Mix Master Mike vertellen de impact die de wet heeft gehad op hun muziek en de manier waarop ze nu gebruik maken van samples.
Als hiphop fan was deze documentaire een waar genoegen om te kijken. Het geheel is vlot ge-edit en de muziek (die natuurlijk gesampled is) ondersteunt het punt dat je er bij het gebruik van samples veel creativiteit komt kijken. Het biedt een goed overzicht van het ontstaan, gebruik en toekomst van samplen en is daarom zeker het kijken waard.
Pingback: Sample This (2012) | De Filmkijker