Dit is een film die verplichte kost is als je met smart zit te wachten op het kopen van Google glasses (die het mogelijk maken alles op te nemen wat je ziet). Deze film speelt zich af in 1999, een aantal dagen voor het nieuwe jaar begint. Strange Days laat zien dat de samenleving een gewelddadige is en waar het einde der tijden langzaam lijkt te naderen. In deze wereld werkt ex-agent Lenny Nero (Ralph Fiennes) als dealer in ervaringen. Er is een apparaat ontwikkeld dat de mogelijkheid biedt om elke ervaring, inclusief de gevoelens die daarbij horen, op te nemen en later weer af te spelen om het nogmaals mee te maken. Een ander persoon kan ditzelfde moment echter ook bekijken en ervaren. Het is een erg lucratieve handel voor Lenny, maar hij komt er al snel achter dat het ook een erg gevaarlijke is.
Hij dealt alleen in positieve ervaringen (denk aan spannende autoritten of het bed met iemand delen), maar wanneer hij een opname van een moord ontvangt weet hij dat hij z’n kennis als politieman moet gebruiken om de moordenaar te vinden voordat anderen slachtoffer worden. Hij wordt daarbij geholpen door een goede vriendin, Lornette Mason (Angela Bassett).
Dat een camera een krachtig middel kan zijn hebben de recente revoluties en destijds de rellen in Los Angeles laten zien. De film trekt dat concept door naar z’n logische conclusie en doet dat op een spannende manier. Als kijker zie je veel materiaal dat in de eerste persoon geschoten is en dat wordt op overtuigende wijze in beeld gebracht. Soms vraag je jezelf af hoe ze het destijds hebben gefilmd.
De film weet het gevoel van een nieuw millenium en de onzekerheid die dat brengt perfect in beeld te brengen. De technologie die in de film gebruikt wordt is nog geen realiteit geworden, maar de eerder genoemde bril van Google is een stap in die richting. Zowel Fiennes als Bassett acteren de sterren van de hemel en zijn een genot om naar te kijken. Strange Days is een zeer geslaagde thriller met een science fiction draai er aan die je aan het scherm gekluisterd houdt.
Score: 8