Films over seriemoordenaars zijn vaak erg voorspelbaar. Ze beginnen met een moord, een aantal detectives wordt op de zaak gezet en niet snel daarna vind er weer een moord plaats. De politie en de moordenaar spelen vervolgens een kat en muis spel waarbij ze elkaar te slim af proberen te zijn en tegen het einde van de film ontmoeten ze elkaar. Profile of a Killer gaat ook over een seriemoordenaar, maar in dit geval volgt het verhaal niet de verwatchte verhaallijn en is daarom iets anders. De vraag is of dat resulteert in iets dat het kijken waard is?
Saul Aitken (Gabriele Angieri) wordt gebeld als verschillende lichamen worden gevonden op een aantal plekken in de buurt van Highway 61. De detectives die de zaak leiden doen hun best, maar ze moeten meer weten over de mogelijke dader. Daarvoor wordt Saul ingeschakeld. Hij is een zogenoemde “FBI profiler” die al met pensioen is, maar toch gevraagd wordt om naar de zaak te kijken door een vriend. Hij stemt toe en begint naar de bewijzen te kijken, maar het duurt niet lang voordat het het doel van de moordenaar wordt. Het unieke aan deze film is echter dat deze moordenaar hem niet meteen wil vermoorden, maar hem wil vragen om een profiel over hem te maken. Het resulteert in een psychologische thriller waarin de ervaren “profiler” in direct contact staat met een jonge moordenaar.
De film is geschreven en geregisseerd door Caspian Tredwell-Owen die eerder het script voor Michael Bay’s The Island schreef. De film is low budget, maar ziet er desondanks wel goed uit. De lijken (of wat er van ze over is) zien er overtuigend gruwelijk uit en de plek waar het verhaal zich afspeelt, het koude en gure Minnesota, voegt een bepaalde kilte toe aan het verhaal. Dat verhaal is aardig boeiend, vooral als het gaat om de scenes tussen de profiler en de moordenaar.
Gabriele Angieri speelt de ervaren Saul goed, maar het was Joey Pollari die echt overtuigend is in zijn rol van een onvoorspelbare tiener. Er waren momenten waarin hij me deed denken aan Anthony Perkins in Psycho. Het verhaal heeft een aantal onverwachte wendingen. Terwijl Saul wordt vastgehouden doet de politie alles om hem en de moordenaar te vinden. Het is dat gedeelte van het verhaal wat minder interessant was. Eén van de persoonlijke relaties was totaal niet duidelijk waardoor er emotioneel minder impact was toen iets onverwachts gebeurde. Profile of a Killer was interessant om te kijken en ik vroeg me af wat Tredwell-Owen zou kunnen doen met een groter budget.
Pingback: Filmkijker interviewt… Caspian Tredwell-Owen | Filmkijker
Pingback: Filmkijker interviewt… Joey Pollari | Filmkijker
Pingback: Mijn Filmjaar: 2013 | Filmkijker