Natuurlijk gaan we allemaal graag naar de bioscoop toe omdat er niets beter is dan een film op een groot scherm te zien. Veel frustratie bij een bioscoopbezoek komt natuurlijk voort uit de manier waarop andere bezoekers zich gedragen. Ze kijken tijdens de film op hun telefoon, praten hard of eten voedsel dat je kan ruiken. Het zijn dingen die helaas niet lijken te veranderen. Maar vergeet voor een moment even de andere bezoekers en kijk naar de bioscoop zelf:
Wat is het meest vervelende aan de bioscoop die je bezoekt en zou je graag anders zien?
Ik moet zelf toegeven dat de bioscopen waar ik zelf naar toe ga eigenlijk wel goed zijn. Het enige wat ik graag anders zou zien is bij Pathé Schouwburgplein is dat ze voor de snacks meer kassa’s zouden hebben. Er is te vaak een lange rij, waardoor ik regelmatig maar besluit niets te halen. Het verbaast me omdat het juist de plek is waar een bioscoop het meest aan verdient. Wat me ook nog wel eens stoort is wanneer de lichten aan worden gedaan voordat de credits zijn afgelopen (en soms dat dat al tijdens de laatste scene gebeurt).
Voor mij is het vervelend als er een pauze is tijdens een film. Vaak worden pauzes op een verkeerd moment in de film gezet (midden in een spannende achtervolging). Het haalt je ook uit de film.
Ja, dat kan inderdaad vervelend zijn. Gelukkig heeft Pathé dat niet, alhoewel ik het bij de grote films van 3 uur of meer toch wel graag zou zien….na een fles water gedronken te hebben kan dat een uitdaging zijn 😉
Bij een langere film is een pauze wel wenselijk. Maar wel op een goed moment. Bij oudere lange films zat er zelfs een pauze in de film zelf. Godfather part 2 is hier een voorbeeld van. Dan is de pauze in ieder geval op een goed moment en niet midden in een scene.
Als filmoperateur kan ik allicht iets verhelderen, tot zo,n 2 jaar geleden werden films nog vanaf celluloid vertoond, dit waren rollen (act’s) die tussen de 10 en 20 minuten vertoningstijd hadden, een gemiddelde film bestond dan ook uit 5 of 6 van deze acte’s.
Omdat het begin en het einde van een acte altijd de meeste schade ondervonden (ivm het monteren) werdt er meestal voor gezorgd dat er aan het eind van een acte altijd wel een rustig moment was, dit vooral omdat het verlies van frames dan niet zo’n groot effect had op de gehele film ervaring, vaak kon er wel tot 3 secondes (72 beeldjes) rust zijn.
Dit was dus ook heel vaak een heel goed moment om een pauze te houden zonder dat dit een vervelende ervaring werd.
Tegenwoordig zijn alle film digitaal en kan de pauze dus niet meer op zo’n manier bepaald worden, vaak schat men dan een tijd in die handig is voor het theater en die tijd wordt dan als tijd code in het digitale blok geplaatst, de kans dat dit dan echt midden in een doorlopende scene zit is dan erg groot.
Jan, bedankt voor deze uitgebreide uitleg!
Ik kan mij echt storen aan het personeel dat vaak chagrijnig en onvriendelijk is. En als ik dan een keer een vrolijk iemand aan de kassa tref, krijgt hij of zij ook een compliment van mij! Vooral bij Pathé ArenA is het plezier bij de werknemers soms ver te zoeken terwijl het personeel bij Pathé Amersfoort altijd top is.
Ja, dat helpt dan inderdaad niet als je je stoort aan het personeel…dan begint je bezoek al niet top…
Hmm.. vind ik een lastige vraag, aangezien ik vaak op tijden probeer te gaan waarin de meeste ‘nadelen’ een stuk minder vaak aanwezig zijn. Ik ga zelf heel vaak naar Pathé de Munt en er zijn genoeg mensen/toeristen die tijdens het wandelen door de stad of een dagje winkelen besluiten om even een filmpje te pakken. Dit zijn soms groepjes vriendinnen die tijdens de film hun dag en aankopen nog even uitgebreid gaan bespreken. Zucht….
Dat zijn inderdaad frustrerende dingen, maar als je ook kritiek moet geven op iets van de bioscoop zelf, dus niet andere bezoekers, wat zou dat dan zijn?
De bioscoop waar wij naar toegaan (UCI) heeft tussen de voorste rijen en het “toneel” een redelijk grote lege ruimte. Dat is voor de veiligheid. Het komt voor dat groepjes tieners daar gaan zitten en zich tegoed doen aan popcorn, cola en veel praten en lachen. Soms wordt er door het personeel niet ingegrepen. Erg irritant, ook als je op een wat grotere afstand zit.
Dus je zou daar het liefst hebben dat het personeel af en toe wat beter oplet en daar iets aan doet.
De Pathé in Tilburg is met zijn 7 zalen een redelijk kleine bioscoop voor Pathé begrippen. Hoeft op zich niets mis mee te zijn natuurlijk maar wat mij mateloos irriteert is dat ik erg vaak trailers te zien krijg in diezelfde bioscoop die later toch niet in Tilburg draaien.
Als je daar dan wat van zegt (via mail / Twitter) dan krijg je als slap antwoord dat het ook weer niet leuk is om geen trailers te vertonen. Jammer dat het geen groter complex betreft want op deze manier gaat vaak ook het PAC aanbod aan me voorbij. Doodzonde!
Dat is inderdaad vervelend en laat dan geen trailers zien…laat de film eerder beginnen, dat scheelt je als bioscoop tientallen minuten op een dag waardoor je mogelijk nog een extra film in zou kunnen plannen.
Als ik naar de bios ga, dan ga ik meestal naar Pathé Schouwburgplein. Ik vind de service daar echt verschrikkelijk slecht. Ik wilde eigenlijk nog een Pathé Unlimited kaart halen, maar na een aantal slechte ervaringen heb ik er eigenlijk niet zoveel zin meer in.
Lekker naar Cinerama gaan dan. Die bioscoop straalt één en al historie uit en het is er altijd gezellig. En anders gewoon naar LantarenVenster, kom je ons misschien tegen 😉
Cinerama is inderdaad een heerlijke bioscoop. Je merkt wel dat hij ouder is, maar het is er eentje met sfeer 🙂
Wow, dat zegt wel heel veel als dat de reden is om geen Unlimited kaart te halen. In welk opzicht zijn je ervaringen slecht?
Ik stoor mij alleen aan het getik in zaal 4 van LantarenVenster. Voor de rest een erg fijne bioscoop, met vriendelijk personeel. Ow wacht, ik bedenk mij net iets. Wij gaan van tevoren wel eens een hapje eten daar. Nu niet meer zo vaak omdat de menukaart vaak hetzelfde is. Als ze die elke maand wijzigen, ben ik er weer vaker te vinden 🙂
Enig idee waar dat getik vandaan komt? Misschien heeft LantarenVenster nog een ideeën box of iets waar je door kan geven dat ze iets aan het menu moeten doen?
Al redelijk vaak over getwitterd en geschreven, maar helaas geen antwoord. Maar het is ook een tijdje geleden dat we in zaal 4 hebben gezeten, dus misschien is het euvel al verholpen.
Als medewerker van Lantarenvenster is dit de eerste keer dat ik van zo’n klacht hoor, ik ga het even in de gaten houden.
Is die tik de gehele voorstelling door of stopt het op een gegeven moment?
Dank voor de opmerking in ieder geval.
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar het lijkt van een lamp te komen. Ergens rechts achterin (dus wanneer je naar het scherm kijkt). Het is/was een getik dat willekeurig begon en dan 20 seconde later weer stopte. en dat dan regelmatig tijdens een voorstelling.
Omdat ik graag op de voorste rij zit is het belangrijk dat de afstand tussen rij 1 en het doek niet te klein is. Wat dat betreft is theater De Filmhallen ideaal. De afstand in de onderste zaal van mijn favoriete bioscoop Rialto is iets minder geslaagd zeker als het om films gaat die uit de hand zijn gefilmd en in een breed formaat worden vertoond. Van pauzes heb ik in Amsterdam gelukkig nooit last.
De zalen in de Filmhallen hebben prettige stoelen. Daar kunnen ze in zaal 2 en 3 van EYE nog van leren. De stoelen in zaal 2 van Studio/K zijn regelrechte strafbankjes. Gelukkig draaien daar niet vaak films die echt de moeite waard zijn.
Bij Kriterion is het irritant dat er regelmatig niemand bij de kassa zit en je naar de bar moet om te vragen of er nog een personeelslid is dat zin of tijd heeft om een kaartje te verkopen. Dat gebeurt zelfs vlak voor aanvang van een film.
Zalen waar de ingang zo ongeveer naast het doek staat vind ik ook niet fijn, zeker als mensen te laat binnenkomen of tijdens de film heen en weer beginnen te lopen, zoals bijvoorbeeld in zaal 3 van The Movies.
Bij De Uitkijk aan de Prinsengracht valt in de winter de kachel wel eens uit. De dekens die in zulke gevallen worden uitgedeeld nemen de kou nauwelijks weg en je ziet de film achter de wolken die je blaast tijdens het uitademen.
Pathé laat ik links liggen, al mis ik de muizen van Tuschinksi wel een beetje.
Wel mooi om te lezen dat je zoveel keuze hebt in Amsterdam, in Rotterdam is dat een stuk beperkter.
Ze hebben in ieder geval allemaal hun verbeterpunten als ik het zo lees!
Oké, ik erger mij eigenlijk slechts aan 1 ding. En het is nogal bioscoop gebonden. Tijdens een tripje naar andere steden heb ik namelijk ervaren dat het beter kan, perfect zelfs, behalve in de bioscoop in onze stad. Namelijk de hoogte van de stoelen. Heb je in de Pathé in Groningen nooit het probleem dat er een hoofd in de weg zit, heb je dat bij de bios in onze stad al-tijd! Dat is dan ook de voornaamste reden dat ik liever pas later naar een film ga zodat het wat rustiger is en de kans kleiner is dat er iemand voor mij zit. Die persoon hoeft niet eens extreem lang te zijn, de stoelhoogtes zijn gewoon niet goed genoeg waardoor er altijd een hoofd voor zit.
Dat is wel erg vervelend ja, waarschijnlijk een oudere bioscoop? Ik was laatst in Leiden en die had ook zo’n zaal waar dat was. Gelukkig was het die avond rustig.
Wat is oud? Volgens mij is hij van na 1998 (hij is namelijk geopend nadat ik de eerste Pokémon film in de vroegere bioscoop heb gezien, haha).