Compatibiliteit is in allerlei aspecten van het leven belangrijk. In je persoonlijke relaties zoek je naar mensen die je aanvullen en waarmee je het goed kan vinden, op het gebied van technologie wil je graag dat je laptop werkt in combinatie met allerlei randapparatuur. Op het gebied van films bestaat dat echter ook en dat is ook de reden dat de één helemaal lyrisch is over een bepaalde titel, terwijl je zelf niet begrijpt waarom dat het geval is (bijvoorbeeld Aanmodderfakker). Voor mij is dat het geval bij deze film, die overal met positieve recensies bejubeld werd en waarvoor Hou Hsiao-hsien op het 68ste Cannes filmfestival de prijs won voor beste regisseur. Maar na me door de film te hebben geworsteld snap ik van dat alles maar heel erg weinig.
Het is de 9e eeuw in China. Nie Yinniang is op jonge leeftijd meegenomen door een non en opgeleid tot huurmoordenaar die locale bestuurders uit de weg ruimt. Ze krijgt echter de opdracht om terug te gaan naar haar geboortestreek om haar eerste liefde, nu aan het hoofd van de grootste militaire macht in China, te doden. Het verleden dat ze achter zich liet komt ze nu tegen en ze worstelt met haar gevoelens.
Die beschrijving van het verhaal heb ik van de DVD af moeten halen, want uit de film zelf heb ik het niet gehaald. Er worden veel namen genoemd, de grote lijn van wat op het spel staat wordt uit de doeken gedaan, maar het is een film die me gewoon niet wist te boeien. Het tempo ligt erg laag, met veel langzame shots (regelmatig ook van de natuur) die voor mij maar weinig doen om het verhaal voort te stuwen. En als je verwacht dat een film met deze titel veel gevechten zal bevatten, dan moet ik je helaas ook teleurstellen. Ze zijn er af en toe, maar zijn meestal binnen een paar secondes afgelopen. Er was voor mij duidelijk een compatibiliteitsprobleem in relatie tot deze film. Ja, er zitten hele mooie beelden in, de kostuums zijn prachtig en de belichting is sfeervol, maar dat is simpelweg niet voldoende voor mij om plezier uit te halen. Het is allemaal erg traag en ik voelde niet de spanning en emotionele worsteling van het hoofdpersonage. Gezien de positieve recensies lijk ik een uitzondering te zijn, maar dat durf ik wel te delen.
Ik had deze in de bios gezien, in een vreemde 4:3 projectie maar had geen problemen met de traagheid. Zo’n scene waar een bad wordt klaargemaakt door een stoet bediendes en de lange shots van landschappen en natuur verveelden me niet.
Raar, want het is geen film in dat formaat. Ik ben het met je eens dat dat soort shots er mooi uit zien (ook bijvoorbeeld de manier waarop die wolken tegen een rotswand omhoog gaan), maar zoals gezegd is dat voor mij onvoldoende om me echt te pakken.
De film is opgenomen in het smallere formaat 1.37:1. Of had de bioscoop ‘m uitgerekt naar 1.85:1?
Pfoe, je bent niet al te mals. Ik ben benieuwd, want ik Had em gezien alle positieve reacties wel op de planning staan. Ik kan vaak goed tegen ‘trage’ films, maar dan moeten ze wel kwalitatief en qua narratief heel sterk zijn.
Niet mals, ik ben gewoon eerlijk waarom ik het zelf niets vind. Dat betekent echter niet dat anderen er niet van kunnen genieten (die zijn er genoeg gezien de vele positieve recensies). Trage films heb ik zelf ook geen probleem mee, maar het was qua verhaal voor mij onvoldoende.
Oh nee dat is ook prima hoor, begrijp me niet verkeerd:) als er redenen zijn om een film niets te vinden moet je die juist helder onder woorden durven brengen.
dit is er een die ik sowieso zou overslaan. Nu helemaal 🙂
Waarom? Je houdt niet van het genre?
Met The Assassin had ik ook moeite terwijl ik dit soort films gewoonlijk zeer kan waarderen. Visueel is het een pracht, maar om het verhaal te kunnen volgen moet je Chinese geschiedenis hebben gestudeerd. Het verhaal was extra moeilijk te volgen omdat acteurs en actrices erg veel op elkaar leken of gemaskerd waren.
Ooit hoop ik The Assassin een tweede kans te geven.
Gelukkig ben ik niet de enige! 😉 Ik kan dit soort films ook wel waarderen, maar het verhaal was in mijn ervaring (en die van jou ook) gewoon erg onduidelijk en er gebeurde ook weinig om het voort te stuwen.
Denk zelf dat ik deze film niet een tweede keer zal bekijken.