De kunstwereld fascineert me al jaren. Niet dat ik zelf een kunstliefhebber ben of je mij wekelijks in musea kan vinden, maar meer hoe deze wereld in elkaar steekt. Eentje waarin net zo goed trends te vinden zijn als in mode. Waar als iets een hype is de prijzen plotseling omhoog schieten, maar ook een subcultuur waarin experts regelmatig echte werken niet kunnen onderscheiden van slimme vervalsingen. Banksy lijkt zich al jaren af te zetten tegen die wereld en weet met zijn straatkunst regelmatig belangrijke statements te maken. Daardoor is hij echter een geliefde kunstenaar geworden en is er een grote vraag naar zijn werk. De prijzen die verzamelaars betalen zijn enorm hoog en daar proberen ondernemende types gebruik/misbruik van te maken. In de documentaire Banksy Does New York werd daar al een segment aan besteed toen een groep mannen een Banksy meenamen om te verkopen. In How To Sell A Banksy probeert Christopher Thompson één van Banksy’s vroege werken, die hij zelf van een brug af heeft geschraapt, te verkopen.
Het werk heeft hij een lange tijd bij z’n moeder achter een kast verstopt en in deze documentaire legt hij vast welk proces hij volgt om het op de markt te brengen. Het stuk is in zeer slechte staat (grote stukken missen), dus Thompson besluit het eerst te laten restaureren en in te laten lijsten. Daarna begeeft hij zich op een voor hem nieuwe markt, waarvan hij de regels nog moet leren. Alleen zeggen dat het een Banksy is blijkt niet genoeg, ook al heeft hij bewijs dat hij het zelf van een brug heeft afgehaald. Daarnaast is het ook maar de vraag of mensen wel interesse hebben in een zwaar gehavend stuk.
Het meest schokkende aan deze documentaire is niet de inhoud, maar hoe het er uit ziet. Op Twitter had ik het er al over dat je met de naam Banksy blijkbaar je persoonlijke home video kan verkopen als documentaire. De film lijkt grotendeels op een goedkope camcorder gefilmd te zijn door iemand die ‘m in z’n handen geduwd krijgt. Het geluid is niet altijd even duidelijk en de film bevat veel momenten die niet echt in deze film lijken te horen.
Het enige wat ik interessant vond was om te weten te komen is dat Banksy ook werken maakt voor kunstgalerijen. Dat is niet wat z’n imago is en laat zien hoe slim hij z’n merk aanpakt. Hij lijkt zich namelijk tegen de kunstwereld af te zetten, maar maakt er tegelijkertijd goed gebruik van. Ook werkt een speciaal team voor hem, Pest Control, die als enige groep een bewijs van echtheid afgeeft op werken van Banksy. Ze doen dat echter niet op werken die van de straat af komen. De rest van deze film geeft maar weinig extra inzicht en dat maakt het een lange zit waarbij Thompson heel veel probeert om geld te verdienen aan “zijn” Banksy, maar echt pakkend is dat helaas niet.
How to Sell a Banksy is beschikbaar via Netflix
Voor de grap maar eens naar een paar fragmenten gekeken maar visueel ziet het er inderdaad beroerd uit. Aangezien de aangeboden stof ook weinig nieuws te bieden heeft zal ik deze wel aan me voorbij laten gaan.
Dat is een verstandige keuze hoor!