Toen ik m’n eerste stappen zetten op het gebied van de Zuid-Koreaanse cinema was Park Chan-wook’s Old Boy één van de eerste titels die ik zag. Het maakte (zoals je je wel kunt voorstellen als je de film gezien hebt) meteen een diepe indruk. Ik keek daarna meteen andere films van hem zoals Joint Security Area, Sympathy for Mr. Vengeance, Lady Vengeance en I’m a Cyborg, But That’s OK en kon van z’n werk genieten. Z’n uitstap naar Amerika in de vorm van Stoker was visueel prachtig, maar het verhaal was me net iets te vreemd om me te pakken. The Handmaiden is weer geheel Koreaans en maakt net zoals z’n eerdere films, indruk.
Structureel bestaat het verhaal uit drie delen, die allemaal draaien rondom dezelfde personages. De Japanse Lady Hideko is een rijke vrouw, die het doelwit is van een groep oplichters. Eén van hen doet zich voor als graaf Fujiwara, met als doel om haar hart te winnen en te trouwen, zodat hij er met het geld vandoor te gaan. Om hem te helpen plaatst hij Sook-Hee als hulpje bij Lady Hideko. Sook-Hee leert langzaam haar baas kennen en ontwikkelt gevoelens voor haar, maar loopt daardoor de missie van de oplichters niet in gevaar?
Ondanks die samenvatting van het verhaal is deze film zoveel meer. Het gaat namelijk meer om de persoonlijke relaties tussen de personages, waarbij sex niet geschuwd wordt en ook meer extreme zaken niet geschuwd worden. Niets lijkt te zijn wat je initieel denkt en Park Chan-wook heeft een aantal verrassingen in petto wanneer hetzelfde verhaal vanuit het oogpunt van een ander personage verteld wordt. Voeg daar nog eens de prachtige beelden aan toe van een mix tussen Japanse en Engelse stijlen en een sfeer waarin de erotische en seksuele spanningen hoog oplopen en je kan niet anders concluderen dat deze regisseur z’n “magic touch” nog steeds heeft. Het is jammer dat Zuid-Koreaanse films over het algemeen zo weinig in de bioscoop terecht komen, want dit is een prachtig voorbeeld wat het te bieden heeft.
Goed hé?:) Mijn stukje is geen blogmateriaal maar kan ik hier wel even delen: https://www.moviemeter.nl/film/430641/info/30#4551621
Ik ben ook de laatste tijd wat meer into Aziatische cinema, en heb ook een aantal titels hoog op mijn lijstje staan. The Handmaiden draait trouwens in Pathé City (tot mijn verrassing), heeft het IFFR gehaald ( niet dat dat verschrikkelijk moeilijk is voor een film als deze) en zal toch ook in de meeste arthouse-zalen draaien.
Niets te klagen dus gelukkig!
🙂
allemaal leuk maar zie de films maar te krijgen, legaal met nl subs
op bluray. prut geregeld hier in nederland echt slecht. illegaal downloaden daar besteden ze wel tijd voor.. maar om ze legaal te kunnen kopen, daar hebben ze niet naar gekeken ga maar lekker naar amazon zonder nl subs ppff
vet goed hoor die koreaanse fims ik zocht naar beyond outrage 2012 of yellow sea, ook niet te vinden enz enz mediamarkt of bol.com allemaal prut winkels.
Ja, het is niet altijd even makkelijk, maar deze draaide in de bioscoop.
Cineárt heeft ’em ook gewoon uitgegeven, alleen niet op B-R v mij.
Pingback: Gastartikel: The Handmaiden is cinema in haar schoonste vorm | De Filmkijker