Het is bekend dat Richard Dreyfuss de rol van Matt Hooper in Jaws afwees. Hij dacht niet dat de film een goede carrièrekeuze zou zijn. Maar nadat hij teleurgesteld was door het zien van zijn prestaties in de film The Apprenticeship of Duddy Kravitz, belde hij Spielberg onmiddellijk op of hij de rol toch kon doen omdat hij bang was dat niemand hem ooit meer zou casten. De rest is geschiedenis. Dreyfuss zou een rol spelen in één van de meest iconische horrorfilms van de jaren ’70. Jaws zou de industrie veranderen, want het luidde het tijdperk van de blockbuster in. De gedenkwaardige Dreyfuss’ als haaien specialist Matt Hooper zou hem helpen een ster te worden.
Richard Dreyfuss groeide op in Brooklyn, New York in de jaren ’50 voorde hij op negenjarige leeftijd verhuisde naar Californië. Hij speelde theater en verscheen op als vijftien jarige in de televisieproductie In Mama’s House.
Zijn eerste grote filmrol was in The Graduate waar hij een zeer kleine cameo had en alleen zei “Shall I get the cops? I’ll get the cops.” Samen met Harrison Ford en Ron Howard maakte hij z’n echte debuut in George Lucas z’n American Graffiti. Daarna speelde hij in hits als Jaws en Close Encounters of the Third Kind voordat hij een Oscar voor beste rol zou winnen voor The Goodbye Girl.
Toch had hij problemen en rond 1978 was hij verslaafd aan cocaïne. In 1982 werd hij voor het bezit ervan gearresteerd. Nadat hij afgekickt was maakte hij in 1986 een comeback met Down and Out In Beverly Hills en Stakeout het jaar daarop.
Dreyfuss zou rollen spelen in publieksfavorieten waaronder Mr. Holland’s Opus, What About Bob, and Always. Dit zijn top 10 rollen.
10. Rosencrantz and Guildenstern are Dead (Stoppard, 1990)
Richard Dreyfuss speelt wat hij het liefst doet – een acteur. Hij speelt niet de hoofdrol maar is briljant als “the Leading Player” in een komedie-drama over twee kleinere karakters in Shakespeare’s Hamlet die nadenken over hun bestaan. Het is een originele en zeer vermakelijk verhaal waarbij ook Tim Roth en Gary Oldman briljant zijn.
9. American Graffiti (Lucas, 1973)
De film die George Lucas bekend maakte bij het publiek. In American Graffiti speelt een jonge Richard Dreyfuss de rol van Curt Henderson, een idealistische jonge man die op het punt staat z’n veilige stad waarin hij opgroeide te verlaten. Het is een mooi verhaal over vriendschap en opgroeien.
8. Moon Over Parador (Mazurksy, 1988)
Richard Dreyfuss speelt hier wat hij eerder ook deed – zoals in Rosencrantz and Guildenstern en Dead and The Goodbye Girl, een acteur. Hij doet het hier fantastisch in een rol waarin van hem wordt gevraagd om een dode dictator van het verzonnen Zuid-Amerikaanse land Parador na te doen.
7. Stakeout (Badham, 1987)
Een leuke, vlotte “budd copy” film van regisseur John Badham. In Stakeout werken Richard Dreyfuss en Emilio Estevez samen als undercover politieagenten die hun “stakeouts” leuker willen maken. Het is een grappige film en dankzij Badham’s ervaring weet hij een aantal goede actiemomenten in beeld te brengen. Dreyfuss en Estevez hebben goede chemie samen en zouden beide terugkomen voor Stakeout 2.
6. Tin Men (Levinson, 1987)
In deze fantastische karakterstudie van schrijver/regisseur Barry Levinson neem Richard Dreyfuss het op tegen Danny DeVito. De film heeft een goed script, mooi geschoten beelden op locatie en een perfect gecast tweetal in de hoofdrollen.
Twee rivaliserende aluminium gevelbeplating verkopers zijn betrokken bij een klein auto-ongeluk waarbij ze elkaar te slim af proberen te zijn. Levinson biedt zijn gebruikelijke balans tussen licht en donker terwijl hij laat zien hoe ver deze twee mannen gaan om de andere te verslaan.
5. Down and Out in Beverly Hills (Mazurksy, 1986)
Paul Mazursky’s geweldige comedy-drama Down and Out In Beverly Hills is gelaagde dan velen denken. Dreyfuss speelt de ontevreden zakenman Dave Whiteman die veel geld verdient en het bed induikt met de dienstmeid terwijl zijn vrouw yoga doet. Zijn kinderen hebben problemen en hij heeft geen band met zijn familie. Op een dag probeert Nick Nolte, die een zwerver speelt, zichzelf te verdrinken in Whiteman’s zwembad en Dave redt hem. Hij verwelkomt hem in huis en de twee beginnen elkaar te beïnvloeden.
Het is geen perfecte film en er zou meer kunnen worden gevraagd van de prestaties van Dreyfuss. Maar hij is nog steeds zo “watchable” als altijd in een rol die bijzonder moeilijk is en voor vele andere actoren te moeilijk zou zijn geweest. Dreyfuss’ Dave is in veel opzichten heel onsympathiek, maar de acteur geeft hem genoeg kwetsbaarheid en een zekere mate van charme om hem toch geliefd te maken bij de kijker.
Het is gebaseerd op het Franse toneelstuk Boudu sauvé des eaux, waarvan het verhaal eerder aangepast werd door Jean Renoir in 1932. Little Richard speelt ook een rol in de film en dankzij het succes van de film had de pop-rocker een kleine revival.
4. Jaws (Spielberg, 1975)
Makkelijk één van Dreyfuss z’n meest herkenbare en bekende rollen. Haaienexpert Matt Hooper was de komische nooit tegen de serieuze visser Quint (Robert Shaw) en de angstige politiechef Brody (Roy Scheider). Dreyfuss heeft in verschillende interviews gezegd dat hij tijdens het filmen van Jaws vaak ging feesten om vervolgens terug te gaan naar de set om te moeten reageren op de opmerkingen van collega acteur Robert Shaw. Dreyfuss speelt goed in een rol waar hij origineel voor bedankte.
3. Let It Ride (Pytka, 1989)
Let It Ride is puur genot – een film over een ongelukkige gokker die de beste dag van z’n leven heeft bij de baan. Het is luchtig en kiest voor levendige, opgeblazen personages en voelt aan als een klucht. Dreyfuss is energiek en aangenaam als Jay Trotter.
2. The Goodbye Girl (Ross, 1977)
Op de poster staat: “Thank you Neil Simon for making us laugh about falling in love…again”. Het zou een beetje overmoedig, zelfs pretentieus zijn, als het niet zo waar zou zijn. Ik ben geen grote fan van het romantische komedie genre (in het bijzonder de films van de afgelopen tien jaar), maar The Goodbye Girl is één van die films, net als een groot deel van het werk van Woody Allen, dat romantiek aantrekkelijk maakt en verder gaat dan de stereotypen en clichés die het genre nu domineren – kort gezegd “de Chick Flick”. The Goodbye Girl is een grappig, leuk en hartelijke kleine film over twee zoekende zielen die vriendschap vinden en uiteindelijk liefde vinden.
Richard Dreyfuss is briljant als acteur Elliot Garfield, die maar moeilijk werk vindt en Marsha Mason en haar jonge dochter in het appartement dat hij heeft onderverhuurd te laten blijven. Alhoewel de relatie tussen Dreyfuss en Mason centraal staat, is de jonge Quinn Cumming fantastisch in de rol van Mason’s dochter. Dit onwaarschijnlijke trio vormt een originele groep van karakters waar je makkelijk van gaat houden. En dankzij Neil Simon’s sprankelende script met rijke dialogen die zo kleurrijk zijn als z’n karakters is is The Goodbye Girl niet alleen één van Dreyfuss beste films, maar ook de beste film die gebaseerd is op een screenplay van Neil Simon.
1. Close Encounters of the Third Kind (Spielberg, 1977)
Het is niet verbazingwekkend dat Dreyfuss beste film gemaakt is door regisseur Steven Spielberg. Het was per slot van rekening Spielberg die Dreyfuss een rol aanbod die z’n pad naar superster zou vrijmaken in de jaren ’70 met Jaws – een film die hij eerst niet wilde doen.
Close Encounters of the Third Kind is niet alleen één van Spielberg’s grootste prestaties, het is voor Dreyfuss één van z’n meest memorabele en innemende prestaties.
Dreyfuss z’n Roy Neary is een dromer. Een doorsnee man die alles heeft wat je volgens de Amerikaanse droom zou moeten hebben – de kinderen, de vrouw, een vaste baan, leaseauto en een vier slaapkamer huis in een rustige buurt. Toch mist er iets en Neary weet niet wat dat is. Dat verandert als kleine groene mannetjes boven z’n stad begin te vliegen. Terwijl de autoriteiten hun bestaan probeert te verdoezelen, probeert Neary te bewijzen dat hij een ruimteschip van een andere planeet gezien heeft. De film gaat net zoveel over verbeelding en het geloof in iets wat niet tastbaar is als over het eerste contact met een buitenaardse levensvorm. De film is een meesterwerk en Dreyfuss is nooit beter geweest.
Deze top 10 verscheen origineel op Top10Films.co.uk en is geschreven door Dan Stephens