Joe Clay (Jack Lemmon) is een PR-man die alles doet om aan de wensen van z’n klanten te voldoen. Zo regelt hij een aantal mooie vrouwen wanneer er een prins in het land is en drinkt hij vrolijk mee met z’n opdrachtgever. Tijdens één van z’n opdrachten ontmoet hij de secretaresse Kirsten (Lee Remick), die niets van hem wil hebben. Joe gooit echter al z’n charmes in de strijd waarna de twee elkaar vaker zien en uiteindelijk trouwen. Ze zijn echter niet de enige twee in het huwelijk, want zonder de fles voelen ze zich niet compleet.
Days of Wine and Roses is een film die laat zien wat de verwoestende kracht van alcohol kan zijn en hoe moeilijk het is om er mee te stoppen. Alhoewel de twee initieel nog een relatief normaal bestaan leiden, bevinden ze zich in een neerwaartse spiraal. De vraag is of ze hier nog uit kunnen komen.
De film kreeg 5 Oscar nominaties (waarvan het er één won voor beste muziek), waaronder die voor beste acteur en actrice. Jack Lemmon, die vooral bekend is door z’n komische rollen, trekt hier alle registers open. Hij lijkt op het eerste gezicht een doodnormale (grappige) man te spelen. De scene waarin hij dronken naar huis gaat bijvoorbeeld is fantastisch geacteerd. Naarmate de film echter vordert wordt duidelijk dat hij drama ook volledig beheerst, zoals het op moment waarop hij wanhopig op zoek is naar een verstopte fles, die hij niet meer kan vinden. Zijn tegenspeelster Lee Remick doet echter niet voor hem onder. Je ziet dat ze als moeder verscheurd wordt door de voor haar onmogelijke keuze tussen haar liefde voor alcohol en haar gezin.
Alhoewel de film een aantal momenten bevat waarop de boodschap er iets te dik op ligt (zoals het moment waarop het handboek van de AA voorgelezen wordt) weet Days of Wine and Roses de problematiek perfect in beeld te brengen. Doordat de film zwart-wit is voelt het geheel zwaar en dramatisch aan en is de film een waarschuwing voor het verslaafd raken aan iets. Het laatste shot brengt de interne strijd tussen nuchter blijven en drinken op treffende wijze in beeld.