Regisseur Caspian Tredwell-Owen is schrijver van de film The Island en heeft Profile of a Killer niet alleen geregisseerd maar ook geschreven. Filmkijker sprak met hem over z’n nieuwste film.
Profile of a Killer benadert het klassieke politie vs. moordenaar verhaal op een interessante manier. Er wordt wel naar de moordenaar gezocht, maar het is niet the focus van de film. Het draait meer om het directe contact tussen de moordenaar en profiler. Wat was de inspiratie om het op die manier aan te pakken?
Het kwam voort uit de groei van de markt voor tieners in de laatste 10-15 jaaar, waar een eerder ongedefinieerde groep ineens een enorme focus en gewicht kreeg. Ik wilde de impact en extremen van die focus verkennen.
Wat voor onderzoek vindt er plaats om zo’n verhaal te schrijven en het op een realistische manier in beeld te brengen?
De dynamiek tussen de moordenaar en profiler was belangrijk – voor de profiler was een hoop onderzoek nodig om de juiste balans tussen oordelen en begrijpen te vinden – het is niet zo dat deze mannen geen gevoel hebben en daarnaast is het werk wat ze doen (in tegenstelling tot de film/tv versies van dit beroep) geen precies beroep. Je moet de persoon die je probeert te leren kennen echt “binnen laten”.
Hiervoor schreef je The Island (die door Michael Bay geregisseerd werd). Hoe verschillend was de ervaring nu je zowel de kant van het schrijven als het regisseren gezien heeft?
Ik heb The Island niet gezien – maar alle film mensen gedijen met creatieve controle.
Als je zou moeten kiezen tussen schrijven en regisseren, welke zou je kiezen en waarom?
Regisseren – meer mensen en minder isolerend.
Wat was de gedachte achter de keuze voor Minnesota als locatie om de film daar te gaan draaien?
Een vriend van me van Warner Bros verhuisde er naar toe en gaf me een bondgenoot – daarna vond ik een goede producent in de vorm van Jasmine – cast en crew waren ervaren en enthousiast – een overal “thumbs up” voor Minnesota.
Welk(e) project(en) kunnen we in de toekomst van je verwachten?
M’n volgende film in de regisseursstoel is een spookverhaal dat zich afspeelt in New Mexico. Ik ontwikkel ook een project voor TV.
Pingback: Mijn Filmjaar: 2013 | Filmkijker